torsdag 11 oktober 2012

"Gillar" att gnälla på Facebook

Mitt favoritämne att gnälla på är Facebook. Gilla-kulturen på Facebook är rätt intressant, tycker jag. Det är lätt att låtsas att man engagerar sig i seriösa och allvarliga ämnen, när man i själva verket bara tryckt på en knapp. För i ärlighetens namn, hur många gör något mer än trycker på knappen, när det verkligen kommer till kritan?


Uppsala Nya Tidning hade en intressant artikel om just detta för någon vecka sedan. Där diskuterar man bl a vilka statusuppdateringar som gillas, och varför vi "gillar" saker och ting. För ett tag sedan kritiserades klädkedjan på Facebook för att lansera sexiga barnkläder, och detta inlägg gillades sedan av 52 000, och kommenterades av 2800 personer. Undrar hur många av dem som kommenterade som verkligen har bojkottat Lindex sedan dess.

Vi gillar också andra saker. Facebooks nyhetsflöde liknar numera en rullande reklampelare med alla företagsannonser som erbjuder rabatter och lockar med tävlingar för alla som gillar, och detta erbjuds såklart också deras vänner.

Och tråkigare än så, tonåringarnas väggar fylls av kommentarer som "Tryck gilla om du tycker att jag är snygg", eller "Gilla, så skriver jag vad jag tycker om dej". Tur att man inte hade Facebook när man själv var tonåring, vad fruktansvärt det skulle ha varit! Tänk om man trycker "gilla" och får höra att man är ful eller på annat sätt inte duger? Eller inte får någon respons alls, vilket måste betyda ungefär det samma sak.


Nej, usch för detta. Jag "gillar" sarkastiska och fyndigt skrivna statusuppdateringar, och gillar när jag får många "gilla" på mina egna. För trots mitt utspel är ju trots allt Facebook många gånger en bekräftelseboost. Och det är ju det jag samtidigt stör mej på. Är det bara att gilla läget, eller?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar