måndag 9 juli 2012

Helgens äventyr avklarat

I helgen har vi alltså varit på Sörsjöns camping, en bit från Norrköping. Resan har varit planerad ett bra tag och vi åkte dit med en annan familj och deras barn. Många barn blev det.

Familjen Taikon med packningen på taket var vårt resesällskap.

Utvärdering: Åk inte till en camping och bo 4 pers på 20 m² med allmän toalett om du har problem med illamående och dåliga nerver (alternativt hormoner som spökar). Att kräkas på en ofräsch campingtoa med en massa människor utanför dörren (som det är oklart om verkligen har gått i lås) är inte trevligt. Att sedan inte kunna låsa in sig i eget rum och tycka synd om sig själv, utan försöka hålla god min och vara en trevlig vuxen, är också en utmaning.

Men, men, nu ska jag inte vara så negativ. Jag var ju trots allt inte helt oförberedd på detta, och på det hela taget så har det faktiskt varit riktigt trevligt, mellan illamåendeattackerna, och trots lite nerbitna tänder. Trevligt sällskap, helt ok väder, schysst badstrand och glada barn gjorde ändå den här helgen till en positiv upplevelse. Och jag har ju inte heller mått illa hela tiden, ganska stor del av tiden har jag mått rätt så bra, faktiskt.

Jag ser ganska glad ut där jag står utanför vår stuga, trots att jag nyss har kräkts, vilket muggen med yoghurt i min hand avslöjar.

På campingen fanns en höghöjdsbana, 1400 m klättring bland träden för den som var sugen, på allt mellan 4 och 20 meters höjd. Jag blev jättesugen, det såg så roligt ut när alla andra junglade runt, men jag och magen fick snällt hålla oss på marken. Ja, magen en liten bit upp då... Vi var fotograf/barnvakt istället. Men nästa år, då...!!

Förutom klättring har vi badat (vissa har badat mer äventyrligt med inslag av sandkrig, simtävlingar och ikastning från bryggan), spelat kubb, krocket och spel, vi har eldat upp säkert en kubikmeter av campingens vedförråd på deras grillplats, bastat och umgåtts en massa. Inga större gräl kring disk eller städning, eller någon allvarligare osämja har uppstått, så när det regnade på söndagen och vi packade ner alla fuktiga badkläder och handdukar som inte hade haft en chans att torka, tror jag att alla var nöjda med helgen.

Det känns konstigt att tänka sig att man nästa sommar har en liten med sig, ifall vi skulle göra om resan! Då får man muta någon att vara barnvakt, för jag vill också svinga mej i rep mellan träden, och cykla på 20 meters höjd, som S gjorde!

Krocketmatch på blodigt allvar. Kan äventyra familjerelationerna.

Hopp av antingen glädje eller ilska. Svårt att avgöra.

Far och dotter redo för att ge sig upp bland träden

M förbereder sig för att svinga sig ut på linbana


S med tungan rätt i mun

Det gäller att hålla ordning på alla tåtar när man ska paddla 10 meter upp


Olka svårighetsgrader, precis som i skidbacken


Jag agerar barnvakt med lätt bakåtlutad hållning. Det stackars barnet verkar inte ha en så bekväm hängställning med en bula i ryggen, men är rätt så nöjd ändå.

S cyklar, 20 meter upp

Avslutande linbaneåk på närmare 400 meter, ovanför sjön

Regnväder innan hemfärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar