lördag 24 augusti 2013

Rökning förbjuden?

I början av veckan var jag på höstens första styrelsemöte för bostadsrättsföreningen. Som den novis jag är inom området "Styrelsemöten" var jag ordentligt uppspelt (fast inte på något positivt sätt), och sprang på toa några extra gånger innan jag gick iväg.

På mötet avhandlades en mängd olika saker, och vi fattade en del betydelsefulla beslut. T ex hade det kommit in en motion om att omvandla föreningen till en rökfri bostadsrättsförening. Medlemmen som skickade in hävdade att han stördes av röklukt från grannar, vilket var besvärligt eftersom han var allergisk. Inget konstigt med det.

Det exceptionella var att han specifikt var allergisk mot två olika cigarettmärken, och nu hade det flyttat in någon som rökte något av just dessa märken, alternativt hade någon av de redan rökande grannarna bytt cigarettfabrikat. Första gången han utsattes för röken från dessa specifika rökdon hade hans allergiska reaktion lett till minnesförlust. Om vi inte kunde få igenom ett totalt rökförbud kanske vi skulle kunna förbjuda just dessa märken, var medlemmens förslag.

Jag vill inte på något sätt förringa folks upplevelse av att det är obehagligt - det kan rent av vara hälsovådligt - att utsättas för cigarettrök, speciellt när man är allergisk (även om minnesförlust kanske inte direkt är ett typiskt symtom på just allergi), men t o m jag som nybörjare i bostadsrättssammanhang förstod att det här skulle bli knepigt att få igenom. "Rök helst inte i vår förening, och måste du röka så rök då inte cigaretter av märket X eller Z". Kanske det finns en chans att jag lär mig det här med styrelsearbete trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar