söndag 30 september 2012

Bevisa att du inte är en robot

Varför ska det vara så förb---at svårt att kommentera blogginlägg via mobilen! Det är i princip omöjligt, ifall man inte besitter övernaturliga förmågor. För det första går det inte att skriva, det blir inga bokstäver helt enkelt. Måste vara någon bugg i programmet eller liknande. Detta har jag lyckats överlista genom att trycka på "klar"-knappen flera gånger. Då kan man skriva ett par bokstäver åt gången. Det tar lite tid, men fungerar iallafall för det mesta.

När man sedan är klar med sin text och ska försöka publicera uppstår följande problem: "Bevisa att du inte är en robot". Hur fasen ska jag kunna bevisa att jag inte är en robot, när det inte går att uttyda vad det står i rutan? Är inte det bevis nog för att jag inte är en robot? Och om nu inte det duger, finns det då absolut inget annat sätt jag kan bevisa på att jag inte är en robot? Rorschachtest? DNA? Röstverifiering? Fingeravtryck?

Och dessutom, varför skulle inte en robot kunna få kommentera? Vad orättvist, i vårt rättvisesträvande samhälle! Diskriminering av folkgrupp, skulle man kanske kunna kalla det, om det är humanoider vi talar om. Är robotarna tvungna att avslöja sin identitet p g a detta? Tänk vad tråkiga Alienfilmerna skulle vara om man direkt hade vetat vem som var robot och inte! Fast det är klart, det hade ju besparat besättningen på rymdskeppet en hel del problem. Kanske det är därför de här reglerna och begränsningarna för robotar har tillkommit. För att avslöja eventuella robotars identitet och därmed kunna förebygga robotrelaterade problem, t ex när man bloggar från ett rymdskepp.


4 kommentarer:

  1. Klockrent! Vad jag hatar dom där konstiga bokstavskombinationerna som går in i varandra och gärna är skrivna i gammaldags skrivstil till på köpet. Har sett någon version med 4 rutor med bilder i där man skall dra ett objekt till rätt ruta. Mer sånt! ...å andra sidan kanske det är för lätt för robotar att klura ut...

    SvaraRadera
  2. Ja, det är hopplöst att se vad det står! Jag läste också att det skulle komma nåt nytt system, med bilder. Det kanske var det du snubblade över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spana in XIT:s bloggar, dom har sånt...!

      Radera