söndag 15 september 2013

Second hand

Det har blivit lite av en grej, en sport nästan, att inte köpa något nytt i klädväg till Lilla A. Jag tycker det är fantastiskt roligt att gå på loppis, och när man är ute efter barnkläder kan man ju nästan köpa hur mycket som helst eftersom det är så billigt. Dessutom har vi haft turen att få ärva väldigt mycket av Lilla A:s kusin, samtidigt som vi har fått en del av andra vänner och släktingar.

Att köpa begagnat har många positiva aspekter, dels talar snåljåpen i mej, men också miljövännen. Det känns ibland väldigt onödigt att köpa nya (dyra)  kläder som kanske kan användas bara någon månad innan de har hunnit bli för små.

Iallafall hade jag inte riktigt uppdaterat mej i vad som fanns i Lilla A:s garderob, och plötsligt hade hon nästan inga bodys som passade. Det här upptäckte jag ungefär en vecka innan vi skulle resa bort, och eftersom barnet smutsar ner ett par-tre utstyrslar per dag och vi skulle vara utan tvättmaskin en vecka blev det bråttom.

Fast besluten att inte falla för frestelsen att köpa nytt började jag hetssurfa på Tradera. Oftast har jag varit väldigt nöjd med det jag har budat hem, men den här gången blev det en besvikelse. Dels hade jag inte tid att hålla koll på mina auktioner, så jag missade de jag helst ville ha, genom att bli överbjuden de allra sista minuterna, dels hade jag inte hunnit kolla annonserna tillräckligt noga, så mycket av det jag fick hem var väldigt slitet. Och egentligen tycker jag bättre om att gå på riktig loppis och slippa fraktavgiften, som blir förhållandevis hög på plagg som i sig själva kostar kanske 15 kr.

Men nu har iallafall barnet 6 nya bodys att kladda ner. Bra där!

Här kommer lite Mallorca-bilder. Skriver mer om resan imorgon om jag får tid.

Vi hyrde bil och gav oss upp i bergen. Second-handungen klär sig för dagen i ärvda velourbyxor och kofta köpt på loppis.

Mycket pauser i bilkörningen p g a att barnet inte var lika roat av utsikten från bilfönstret som föräldrarna var. Batman-t-shirt från Röda Korset.

Trött unge på kvällspromenad, uppklädd i loppiskofta och ärvd body med matchande röda fiskar

Hotellet hade en rolig gunga (ärvd body, men scarfen/huvudduken köpte jag faktiskt på plats eftersom hon kastade av sig mössan hela tiden. Den här hölls lite bättre på plats. Jag får väl skänka den vidare till någon annan så att återbrukstrenden upprätthålls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar