måndag 16 september 2013

Bed bugs

Mannen i mitt liv är inte särskilt road av insekter.  De flesta är väl kanske inte det, men man skulle verkligen inte tro att han är uppvuxen på landet. Får han syn på en geting flaxar han och slår ilsket omkring sig, myror finns det alltid för många av och är det fler myggor än två så är det "sjukt mycket mygg", och då har han ändå bott så gott som hela sitt liv norr om Dalälven.

Jag har ingen särskild relation till insekter. De bekommer mej sällan speciellt mycket. Ok, jag gillar inte att bli biten, jag vill inte ha dem i maten och helst inte i sängen heller. Och så är det jobbigt att få dem innanför kläderna. Men jag blir inte hysterisk och jag kan vistas utomhus utan att notera småkryp överallt. Dessutom är myggen inte speciellt förtjusta i mitt blod, så jag brukar klara mej hyfsat bra från myggbett, om jag nu inte befinner mej mitt i en svärm.

På Mallorca var det dock ombytta roller gällande myggen. S hade några enstaka myggbett medan de spanska myggorna älskade mej. Dessutom fick jag något slags reaktion på betten så de kliade helt hysteriskt och svullnade upp. Jag kliade mej så att jag blödde på benen.

Konstigt nog var det egentligen bara den första natten det var helt överdrivet (fast de betten kliar fortfarande efter 9 dagar), sedan fick jag inte lika många bett, men de jag fick kliade som f-n och svullnade upp. Ett av betten på benet har t o m fått ett blåmärke omkring sig.

Idag slog mej en obehaglig tanke. Tänk om det inte var myggor som stack mej den där första natten. Tänk om det var vägglöss! Så idag har jag googlat hysteriskt på dessa "bed bugs". Jag känner mej dock inte särskilt mycket varken klokare eller lugnare. Bilder på bett av dessa löss ser ut som mina, men betten brukar tydligen inte börja klia direkt som mina gjorde.

Och varför ser i så fall inte S och Lilla A ut som jag? Kanske det var ett lusbo i min säng precis vid mina fötter? Jag antar att det bara är att vänta och se vart det här utvecklar sig. Men rollerna är fortfarande ombytta, S tror inte på mina lusteorier. Hoppas att han har rätt.


Mitt blåmärke ser inte så imponerande ut på bilden, märker jag nu efter att ha laddat upp de. Men det ÄR jättesynd om mej. Faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar