måndag 6 augusti 2012

"Babyfilter rensar sociala medier från småbarnsbilder"

Jag blir ofta irriterad över vad folk gör på Facebook. Oproportionerligt irriterad. Jag är också mycket väl medveten om att det är i min fulla rätt att avstå från att hänga där, varför jag oftast inte skriker ut min irritation så högt, men ibland är jag tvungen, jag kan inte stå emot helt enkelt.

Senast jag gjorde ett utspel om detta, för kanske ett år sedan, skrev jag en ilsken statusuppdatering om att jag inte orkade läsa om folks ungar, middagsmat och förbannade fredagsmys, och efterfrågade ett hundfilter, vilket ledde till en lång debatt, där vissa på riktigt tog illa vid sig, medan andra hurrade och höll med. Som sagt, jag betonar återigen att jag känner till och understöder tryckfriheten, och att det är mitt mitt fria val att låta bli att läsa, alternativt blockera kommentarer från folk, vars statusuppdateringar får mej att må illa, vilket jag också har gjort.

Detta tycks dock vara någon form av sjukdom, för jag kan inte låta bli att läsa! Och jag fortsätter att irriteras. Jag skiter väl i vad folk har på sina tallrikar, vilka promenader man har gått med sina hundar och hur gott någon tycker att rosévinet smakar, men ändå läser jag det, trots att jag också vet att majoriteten av statusskrivarna visar upp en fasadbild som knappast överensstämmer med verkligheten de flesta gånger. Och blir irriterad. Att folk sedan överhuvudtaget inte kan stava gör mej ännu mer irriterad, och vad är det med sär skrivningar?? Och användningen av orden dem/de??!!

Bild stulen från Facebook

Nu har i alla fall en lösning på en del av problemet presenterats. Ett babyfilter, som "byter ut bebisbilderna mot ett valfritt ersättningsmotiv - som katter, sälar eller ett paket bacon". Programmet heter Unbaby.me, och går att läsa om här på Aftonbladet.



Jag kanske dock ska vara försiktig med mina uttalanden. Enligt planen kommer det ju som sagt en bebis i november, och jag kanske blir som förbytt efter det, och mittiallt är den som omnämns i kommentarerna efter artikeln som hon som publicerar 400 bebisbilder per dag.

Facebook är ett gissel. Jag kanske borde avsluta mitt konto eftersom jag uppenbarligen störs enormt av det som försigår där, men samtidigt vill jag ju hålla mej uppdaterad, och inbillar mej att jag missar en mängd väsentlig information (om folks bebisar och matlagningskunskaper) om jag skulle avsluta mitt konto. Svårt val det där.


Bild stulen från Facebook


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar