söndag 30 mars 2014

Om det inte vore för stadsbussen skulle jag bara ha trista saker att skriva om

Mina bussäventyr fortsätter. För 1½ vecka sedan var det snökaos i Uppsala. Alla stadsbussar inställda på kvällen, eftersom det hade kommit en dm snö. Problem för mej, eftersom jag skulle hem efter jobbet vid kl 22, och tillbaka igen nästa dag vid 06.30.

En kollega som jobbade natten förbarmade sig och lånade ut sin bil.. Halt var det, men inte egentligen värre än så, tills jag kom hem till vår gårdsgata, och det visade sig att grannen hade skottat rent sin uppfart, och kastat snön framför vår uppfart istället.

I 20 minuter skottade jag tung blötsnö så att svetten lackade, innan jag kunde parkera. Märklig grannsämja kan man ju tycka, men jag väljer att se mellan fingrarna och tänka att snökaoset förmodligen hade gjort grannen lika sinnesförvirrad som ledningen på Upplands Lokaltrafik. Storsint som jag ju är.

Igår kväll när jag skulle åka hem var bussen i princip fullsatt. Av diverse sagoväsen. På sätena satt prinsar, prinsessor, häxor och en och annan räv. Sådant som ingen i universitetsstaden Uppsala höjer på ögonbrynen för. Näst längst bak hittade jag ett säte, och förstod när jag väl hade satt mej ner varför det var ledigt. På sätet bakom sov en man, med en hel del promille i kroppen, sin skönhetssömn.

Så istället för mitt vanliga instagrammande blev det hård fokusering på huruvida nämnde man skulle börja visa tecken på uppvaknande och eventuellt få för sig att lägga en spya i min nacke eller ej. Det gjorde han, som tur var, inte, utan snusade gott hela resan. Och förmodligen ett par resor till runt bussens rutt tills han förmodligen fick hjälp väktarhjälp för att ta sig ut.

Jag tog mej hem, utan kräkor innanför kragen, sittande längst ut på mitt säte, flåsande mannen framför mej i nacken. Mannen, som vid avstigning visade sig vara min granne. "Hej och ursäkta, men jag brukar vara lite närgången när jag åker buss, hoppas att det inte gör något. Jag bor ett hus bort, förresten."

Lilla A och hennes far cyklar istället för att utsätta sig för den spänning det medför att åka stadsbuss


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar