torsdag 31 oktober 2013

Städfrågor

Här gnuggas skurtrasorna för fullt fortfarande, men egentligen är det mest att stuva undan saker vi ägnar oss åt. Vid en lägenhetsvisning ska man tydligen visa upp en lägenhet där det ser ut som att ingen bor. Allt som man inte tänker på att man har ska alltså förvisas ut genom dörren, eftersom också garderoben ska kunna visa upp sina fina vita väggar och vackra tomt gapande hyllor.

Vårt förråd nere i källaren var väldigt fullt redan innan vi påbörjade det här projektet. Nu är det en studie i live-tetris. Tredimensionellt. Det går inte att få in en pryl till, utom möjligen ett pappersark (inte dubbelvikt, då blir det för tjockt) eller kanske en tandborste eller något annat otyg i liknande storlek, som inte får märkas i den tillsynes obebodda lägenheten.

S och jag funderar och spekulerar. Hur mycket drar en synlig toapappersrulle ner priset i en eventuell budgivning? Hur mycket är städningen av ugnen värd? 10 000;- för att kladdet är borta och man kan låtsas att ingen någonsin lagat mat här?

Om vi putsar bort kalkfläckarna från kranen i badrummet, får vi 20 000,- mer då? Och vad ska vi göra med dammsugaren? Eftersom jag vid något tillfälle ansåg att mitt städskåp var fult och inte passade i lägenheten bar jag ner det i förrådet. Dammsugaren bor således i garderoben, men denna ska ju nu se ut som en utställningsmonter med färgmatchade kartonger och skor. Och dammsugaren är ju, förutom att den är just en dammsugare, dessutom helt fel färg!

Om dammsugaren (som är grön, och påminner folk om något som heter städning) står kvar i garderoben, förlorar vi 100 000,- då? Mer? Folk kanske inte vill ha lägenheten överhuvudtaget?

Förutom att grubbla mej gråhårig över detta har jag också hunnit luncha med en gammal vän och kollega, som faktiskt precis har sålt sin lägenhet, och det till ett mycket högre pris än hon begärde. Jag kanske borde ha bett om några tips. Vad gjorde hon av disktrasan t ex?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar