tisdag 16 april 2013

Tankar om smått och stort

Ibland blir man plågsamt påmind om livets förgänglighet och hur skör vår tillvaro är här på jorden. När det händer vill jag alltid leva fullt ut och ta vara på det som är viktigt, det man så lätt glömmer bort i vardagen - att leva idag och inte imorgon.

Det är konstigt hur prioriteringarna förändras och hur livet blir annorlunda när man får barn. Klyschigt, jag vet, men det är verkligen så som alla säger, att barnen blir viktigare än allting annat.

Innan Lilla A var jag väldigt egoistisk och stundvis rätt självupptagen (det är jag i och för sig säkert fortfarande). Jag gjorde vad som föll mej in och satte mej själv i första rummet. Nu är det hennes behov som till stor del styr mina val, och jag är hela tiden medveten om hur fort tiden springer iväg. Hur ska jag kunna ta vara på den och göra det bästa av den?

Lite mindfulness, att stanna upp i ögonblicket, och vara här och nu, är något jag försöker tänka på, och att mina val och handlingar ska syfta till att livet i stort ska bli så bra som möjligt.

Det är inte lätt, men jag säger som Jonas Gardell; vi lever så kort tid och är döda så väldigt länge. Därför passar jag på att gå ut nu innan det börjar regna igen. Och gör det det får jag väl ta regnkläder på mej.

1 kommentar: