torsdag 9 oktober 2014

Överraskande

Förra veckan åkte vi som sagt båt till Helsingfors. Alla ålänningar vet att det är skitdrygt att åka båt, och att man försöker hålla sig så långt ifrån alla kryssningsresenärer som möjligt. 

Nu blir det ju dock lite speciellt när man har en tvååring som ska underhållas. Och med detta argument försvarar jag mej när  jag berättar att vi hamnade i dansrestaurangen, den med finsk humppa och tango. 

Där noterade vi hur det började ställas i ordning för något slags musik-quiz. Återigen - av princip undviks också alla sådana evenemang ombord på båtar. 

Hur som helst visade det sig att för att få delta i detta spännande evenemang var man tvungen att först köpa en grogg till något slags specialpris, där det ingick en lott, för att sedan lottas till deltagande. Bara en sådan sak att medverkan kräver spritinköp får mej att må illa, men det är en annan diskussion. 

Mannen och jag iakttog förundrat hur en man med knallröda byxor köpte ett tiotal groggar som han sedan delade ut, alternativt spillde ut. Efter en stund förstod vi dock att det här inte bara handlade om att komma över billig sprit, för han lottades snabbt till den första deltagarplatsen i quizet, och på vägen upp till scenen slängde han nonchalant fem lotter på vårt bord. 

"Vi måste lämna den här platsen", var min första tanke, men ca fem sekunder senare var min man på väg upp eftersom vi givetvis hade vunnit en plats. Ytterligare ungefär fem sekunder senare vann även jag en deltagarplats, och någonstans här bestämde jag mej för att det var dags att kliva ur bekvämlighetszonen (det är ju ändå aldrig någon som känner igen en i humpparestaurangen av ovan nämnda skäl. Ålänningar och allt det där...). 

Vad sker? Jo, mannen med de röda byxorna visar omgående att det här är hans specialintresse, och att han satt detta förfarande i system. Insikt nummer två blev att jag tydligen inte är så dålig på kryssningsunderhållning eftersom jag vann andra pris, efter rödbyxan. 

Att förnedra sig utanför bekvämlighetszonen kan uppenbarligen ha sina fördelar. Åtminstone gnällde vi inte när vi avnjöt vår vinst, som bestod champagnefrukost i ala carte- restaurangen morgonen efter. 




4 kommentarer:

  1. Vilken grej! Grattis! =) Precis som du skriver är det där totalt okänd zon för de allra flesta ålänningarna. Dock har jag (och detta skrivs med en skämskudde framför ansiktet) numera vant mig med att delta i Bingon som anordnas ombord. Detta skylls helt och totalt på min sambo som, trots att han levt längre tid på Åland än någon annanstans, envisas med detta otyg. Jag har aldrig vunnit och skulle jag någonsin göra det skulle jag förmodligen inte ens täckas vråla BINGO, men numera sitter jag i alla fall där och kryssar halventusiastiskt i små rutor...

    SvaraRadera