tisdag 8 juli 2014

Semesteravkoppling

Hemma igen sedan någon dag. Vi har haft semester, både mentalt och fysiskt och på alla sätt man nu har semester. Resan inleddes hos goda vänner, som vi ser alldeles för sällan, i Nagu på deras sommarstuga. Riktigt stugliv utan rinnande vatten, och Lilla A provade på både fästingar och utomhustoalett.

Efter två nätter fortsatte vi färden österut, mot Pellinge och sommarstället där jag för ungefär 30 år sedan spenderade de där oändliga sommarveckorna med bara fint väder, som det ju alltid var när man var barn. Det är 15 år sedan jag var där senast, och stugorna är nu min faster och hennes familjs.

Mera stugliv utan rinnande vatten, men otroligt vackert och fantastiskt kul att komma tillbaka, och också att träffa alla. Lilla A fascinerades av båtar och vattenpölar, och vi av stillheten, lugnet och naturen. Miljön har betydelse för måendet, och vi har faktiskt inte tänkt särskilt mycket på tråkigheter under vår vecka.

Sista dagen på resande fot hann vi med en snabbvisit i gamla Borgå, ett kaffebesök i huvudstaden hos min farfar, som uppnått den ärevördiga åldern av 90 år samt en kort promenad i Helsingfors centrum. Väl ombord på båten som skulle ta oss hem slocknade jag och Lilla A ovaggade medan S roade sig med att titta på fotboll. Alla har vi våra intressen.



Utetoa med havsutsikt

Hamnen i Nagu

Pellinge

I Pellinge-skogarna finns Mårran, som har firat midsommar

Poserar på Senatstorget i Helsingfors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar