lördag 1 juni 2013

Motorcykelhatkärlek

1:a juni har alltid betytt sommar för mej. När jag gick i skola i Finland som barn var skolavslutningen alltid sista vardagen i maj, 1:a juni var således sommarlov. Och sommarväder är det här, trots att väderleksrapporten lovade regn. Tur, var det, eftersom vi fick snabbesök av min bror, som är på konferens i Stockholm i helgen, och har sovit här i natt. Han kör motorcykel. Då är det jobbigt om det regnar.

Jag har ett kluvet förhållande till de här motorcyklarna som alla i min familj, utom jag, envisas med att framföra. Igår inträffade ytterligare en incident, som hade kunnat sluta illa, men inte gjorde det, som tur var. På motorvägen mellan Norrtälje och Stockholm gick kedjan plötsligt av. Den slog sönder lite av en plastkåpa och gjorde djupa hack i metallramen, men ingenting annat skadades, varken på cykel eller min bror.

Han hade precis rullat in till vägrenen när det stannade en bil. Detta visade sig vara en ålandsbosatt motorcykelentusiast som min bror dock inte kände, men väl kände till. Han hade kommit med samma båt, och hade så passligt med sig ett tomt släp och spännremmar. Motorcykeln lastades på och min bror fick skjuts in till Stockholm och en verkstad som killen i fråga rekommenderade.

Det var en lite skärrad men mycket tacksam bror som dök upp här igår kväll. Förutom vägassistans och verkstadstips fick han även finna sig i att bli häcklad på killens blogg (<- länk med bild). Något han knappast kunde ha invändningar emot efter all hjälpsamhet. När nu S, i en tid av stundande 40-årskris och med sommaren för dörren, allt oftare pratar om MC-kort och framförande av snabba, tvåhjuliga fordon, är mina känslor inte odelat positiva. Klart att jag tycker att det skulle vara väldigt roligt, men jag kommer ju att dra på mej magsår den dagen körkortet är ett faktum.

6 kommentarer:

  1. Har länge drömt om en motorcykel, men det lär väl inte komma längre än till drömstadiet antar jag.
    Vilken tur han hade!

    SvaraRadera
  2. Jadu jag tyckte sånt var väldigt kul innan men sen sonen kom har jag blivit feg och hoppar över sånt eftersom något skulle kunna hända.

    SvaraRadera
  3. Hälsa bror din(som jag inte vet namnet på), att nästa gång får han ta bil och släp, så kör jag hoj!
    Ang, din mc-ångest, så har jag en tanke.
    Visst kan man trilla och slå sig på en hoj, men man kan leva mera under fem minuter på en motorcykel än vad en del människor gör under ett helt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag ska hälsa honom det :-) Jag antar att du har en poäng med din teori, man kan ju gå runt och vara rädd för saker och begränsa sig så att man blir bitter, grinig och missunsam om man inte aktar sig.

      Radera
  4. Hejsan
    Vi har också kommit in i motorcykelvärlden, Kristian har fått sitt mckort för en månad sedan :) fast han är ju så ung att det gäller lättmotorcykel här. hälsar Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det börjar ju med det :-) Jag vet inte hur många ggr R lyckades köra omkull, krocka eller åka fast för fortkörning under de där två åren han körde lättmotorcykel. Nu har han iallafall blivit lite äldre och lugnare ;-)

      Radera