fredag 21 december 2012

Sovstrategier

Igår blev Lilla A 4 veckor. Tiden springer iväg, och för att fira det avlade vi besök både hos barnmorskan och BVC. Barnet fortsätter att växa, och mamman blir tröttare och tröttare. Vi diskuterade strategier för hur jag ska kunna sova, och bestämde att vi skulle prova att jag sover någon natt eller delar av nätter i ett annat rum.

Därför tog jag allså täcke, kudde och öronproppar med mej och lade mej i vårt andra sovrum igår. Det gick så där. Lilla A omväxlande skrek och åt till klockan 02, och sedan kunde jag inte somna. Sängen i gästrummet var hård och jag fick ont i ryggen. Dessutom låg jag och lyssnade efter ljud från Lilla A hela tiden (svårt då man har öronproppar, så jag var tvungen att koncentrera mej väldigt hårt).

Därutöver har jag ett par gånger förflyttat mej tillbaka till vår säng för att amma. S har inte heller sovit, då han mitt i allt var den som fick hålla koll på henne, och hon har stönat och stånkat och haft svårt att somna om efter amningarna.

Jag vet inte om jag känner mej särskilt utsövd idag heller. Skulle just värma mat i micron, och kom på mej själv med att ha satt in folieförpackningen som skulle in i kylskåpet i micron istället, och startat upp. Micron var kanske också trött, för den protesterade inte.

4 kommentarer:

  1. Vad skönt att se att man inne är ensam som sover med öronproppar. Det är så skönt att plugga in propparna djupt i öronen och verkligen stängs ute alla störande ljud. Man sover så mycket bättre och djupare när det är helt tyst. Kan verkligen rekommendera alla att testa öronproppar.

    Ibland får jag dog lite ont av propparna. Har du något tips på sköna öronproppar att sova med?
    Ibland får jag dock lite ont av öronpropparna. Har du något tips på sköna öronproppar att sova med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det funkar rätt så bra faktiskt, men ofta har jag svårt att varva ner också, så då ligger jag och lyssnar efter ljud ändå.
      Jag har någon billig standardvariant från apoteket, men får också ganska ont av dem. Skulle vara skönt med nåt bättre? Tips någon??

      Radera
    2. Jag har ett kanon tid på öronproppar. Testa Apotekets Calmour. Det är rosa öronproppar av vax. Man rullar den till en boll och läget dem som ett lock över hörselgången. De dämpar ljud riktigt bra och gör inte det minsta ont. Man känner inte ens att man har dem på sig, det blir bara så tyst och skönt. Har själv sovit med dessa proppar i flera år. Propparna fungerar även riktigt bra att simma med. Man slipper få vatten i öron som inte vill komma ut.

      Radera
    3. Tack för tipset! Ska absolut prova!

      Radera