tisdag 12 februari 2013

Tid som passerat

Jag håller på röjer i förrådet. Ett projekt som tar tid eftersom arbetet måste ske medan Lilla A sover. Idag sover hon som en liten gris, så nu har jag fått en hel del gjort. Jag har bl a slängt en massa gamla fotodubletter och negativ som jag inser att jag aldrig kommer att göra något med i dagens digitaliserade värld.

Det var dock rätt kul att sitta och gå igenom gamla foton från de senaste 10 åren. Man tycker att tiden knappt har gått, men när man ser på bilderna inser man att det är eoner av tid som har passerat. Om inte annat så syns det på kläderna och frisyrerna. Och valet av pojkvänner. Det är skönt att tiden har gått. Jag tycker bättre om mitt liv som det är just nu.

Nu har jag dock kört fast. Jag sitter med en kartong böcker framför mej. Böcker som bl a kommer från min pappas barndomshem, som jag aldrig har läst och förmodligen aldrig kommer att läsa. Får man göra sig av med böcker? Jag tror inte det. Jag har alltid haft en särskild känsla för böcker, jag är uppvuxen i ett läsande hem, och har fått lära mej att man ska hantera böcker med försiktighet.

Förmodigen hamnar de här böckerna i någon bokhylla och samlar damm, med alla mina andra hundratals böcker som gör detsamma. När jag blir stor på riktigt, när ytterligare en eon av tid har gått, och jag bor i ett hus, då ska jag ha ett bibliotek.

1 kommentar:

  1. Jag har också jättesvårt för att slänga böcker, det är något tabu över det. Nu har jag ju förmånen att bo i ett hus och när vi köpte det gick min dröm om ett bibliotek i uppfyllelse. Husets överlägset vackraste rum! Jag höll på i dagar med att arrangera böckerna efter författare. Nu skulle jag bara behöva ett lite större rum för mina böcker =)

    SvaraRadera