fredag 21 februari 2014

Miss i planeringen

Under mitt 36-åriga liv har jag hunnit resa en hem del med flyg, både p g a jobb, men också för att jag alltid haft släkt och vänner utspridda på olika platser. Jag har råkat ut för förseningar, missade anslutningar och inställda flyg men aldrig blivit av med mitt bagage eller missat ett flyg. 

Det sistnämnda inträffade dock i tisdags morse. Vid ett antal tillfällen har jag lidit med dem som blivit uppropade från gaten, men inte hunnit fram innan den stängts, samtidigt som jag har undrar vad de sysslat med - incheckade men inte på plats  

Nu vet jag. Jag har nämligen den tråkiga (läs: dyra) vägen lärt mej hur det kan gå. Och vikten av att vara på flygplatsen i tid. 

Klockan 06.30, några minuter innan vårt flyg till Vasa, till mormor och de andra släktingarna, skulle gå, stod vi nämligen stilla i kön till säkerhetskontrollen tillsammans med ett par hundra andra passagerare. Som säkert var i tid. 

Jag sprang som ett jagat djur med Lilla A sittande i en av flygplatsens barnvagnar, men möttes ändå av en stängd dörr och personalen som informerade mej om att de hade ropat upp oss tre gånger. 

Så nu vet jag alltså att: de som ropas upp har sannolikt fastnat i någon kö, att vara på plats en timme innan avgång räcker inte, att missa sitt flyg och boka nya biljetter från Stockholm till Vasa för tre vuxna (en flygresa på ca en timme) kostar ungefär vad en intensivvårdssjuksköterska tjänar på en månad. Värt det? Trots trevlig shopping vid bytet i Helsingfors?  Nja. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar